Viktiga funktioner när man bor i en BRF

En BRF som är proaktiv och intresserad av sin egendom och som vill se att fastigheten stiger i värde och att fastigheten blir bättre med åren bör köpa in tjänster som till exempel förvaltning med tjänster som ser till att fastigheten tas väl hand om. Antingen ser BRF:en till att anställa sådan personal som är medveten om sin funktion och ser det som sin kvalitet att fastigheten får ett allt högre värde.

Vad gör en teknisk förvaltning?

De flesta är inte ens medvetna om att man kan ha en teknisk förvaltning. Vad är det för skillnad på vanlig "fastighetsförvaltning" och en teknisk sådan? Meda nen fastighetsförvaltning mest fokuserar på att ta hand om det som rör själva fastigheten (väggar, tak och golv), tar den tekniska förvaltningen hand om allt som har med tekniken och de ingenjöriella arbetsuppgifterna att göra. Fungerar VVS, som den ska (vatten, avlopp och ventiler), fungerar elen som den ska? Det är allt mer invecklade och avancerade saker som kan hända både med elen, ventilerna och avloppet, vilket kräver sin tjänsteman. Antingen anställer man en tjänsteman för den tekniska förvaltningen, men en del mindre BRF:er upplever att de inte behöver en teknisk förvaltare för mer än bara några gånger per månad och det gör att man inte upplever behovet av att anställa någon sådan tjänsteman. Då kan man anlita ett bemanningsföretag eller ett företag som enbart "lånar" ut sin tjänsteman för de uppdragen som enbart behövs några gånger per månad.

Anlita teknisk förvaltning i Stockholm

Har man inte så stora behov av en tjänsteman för de tekniska frågorna i en BRF, kan man istället vinna på att enbart anlita tjänsterna då och då. De få gångerna som man behöver någon som tar hand om tekniska uppdragen blir mer lönsamma om man slipper agera arbetsgivare för den personalen. Anlitar man ett bemanningsföretag, slipper man arbetsgivaravgifterna. De flesta arbeten sker numera via bemanningsföretag särskilt om det inte är nödvändigt med en anställning som inte ger arbeten på hel- eller deltid, utan enbart några gånger i månaden. Fördelarna är många om man inte behöver agera arbetsgivare till en tjänsteman vars tjänster som man enbart då och då behöver anlita. 

Så kan man göra

Är det inte så ofta som man behöver de tjänsterna kan man betala en månadsavgift, som jämnar ut avgifterna om man skulle behöva en tjänsteman i sin BRF akut. Istället för att betala någon en hög avgift när det behövs någon akut, kan man betala en mindre summa varje månad och i gengäld alltid få den hjälp som man behöver när det behövs. Läs mer här om det är så att man söker en person för teknisk förvaltning i Stockholm.

10 May 2019